0-12 yaş çocuklarının gelişim özelliklerini tanıyıp, alışkanlık ve gereksinimleri konusunda bilgi kazanmış olan, onların sorunlarını giderici önlemler alabilen, özel eğitime gereksinim duyan çocukları tanıyıp, bu çocuklar için uygun eğitim ortamını düzenleyebilen, anne sağlığı konusunda bilinçli olan, 0-12 yaş çocuklarında görülebilen hastalıkların belirtilerini, korunma yollarını ve bakımını bilen, ilk yardım konusunda bilgi ve beceri kazanan, okul öncesi eğitim kurumlarında program hazırlayıp, uygulayabilen, bu çocukların gelişim düzeylerine ve gelişen teknolojiye uygun eğitici oyuncaklar hazırlayabilen, kullandığı makine, araç ve gerecin basit bakım ve onarımını yapabilen, çalıştığı iş yerinde günlük mönü ve yiyecekleri ilkelerine uygun hazırlayabilen, kendi alanındaki meslekî ve teknik becerilerini kullanarak iş yerinde ve çevresindeki sorunları çözümleyebilen, teknolojik gelişmelere açık, girişimci, problem çözme becerisine sahip, çevresiyle uyumlu ilişkiler kurabilecek nitelikte teknik eleman yetiştirmeyi amaçlayan alandır.
Erken çocukluk yılları (okul öncesi eğitim) çocuğun gelişiminin en hızlı olduğu dönemdir.
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Alanı Programında;
1. Erken Çocukluk Eğitimi,
2. Özel Eğitim
dalları yer almaktadır.
Erken Çocukluk Eğitimi:
Erken çocukluk öğretmen yardımcısının sahip olduğu, çocuğun gelişim ilkelerine uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER
Okul Öncesi Öğretmenliği
Tanımı; 0–6 yaş çocuklarının tüm gelişim alanlarını ve özelliklerini tanıyan, plan ve uygulama yapma, yaparak ve yaşayarak öğrenme, mesleki alanda araç - gereç kullanma konusunda yeterli; insan ilişkileri ve iletişim, problem çözme, çocukları tanıma teknikleri, organizasyon yapma bilgi ve becerisine sahip, teknolojik gelişmeleri izleme, çocuk hastalıkları ve sağlığı konusunda bilgili, özel eğitim gerektiren çocukların bakım ve eğitimine yardımcı olma bilgi ve becerisine sahip nitelikli kişidir.
MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER
Okul öncesi eğitim kurumların da öğretmen yardımcısı olmak isteyenlerin; alan bilgisine sahip görme, işitme problemi olmayan Türkçeyi doğru kullanan, görgü kurallarıbilen ve uygulayan, fiziksel ve ruhsal yönden sağlıklı olan, el ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen, yaratıcı, araştırıcı, gelişirne açık, iletişim becerisine sahip, ekip çalışmasına uygun, hoşgörülü, iş disiplinine sahip, planlı, organizasyon yapabilen, pratik, problem çözme becerisine sahip, sabırlı kimseler olmaları gerekir. Bu elemanların ayrıca çocuğun kişisel özelliklerinin ve yeteneklerinin ortaya çıkmasına yardımcı olması gerekir.
İŞ BULMA İMKANLARI
Kamu kuruluşlarına bağlı kreşlerin, özel yuva ve anaokullarının, gündüz bakım evlerinin artmasıyla birlikte çalışma alanı genişleyen bir meslektir. Kız meslek lisesi çocuk gelişimi ve eğitimi mezunları, kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı ve çocuk kulüplerinde öğretmen yardımcısı olarak görev yapmaktadırlar. Özel kreşlerde çalışan çocuk bakıcılarında kız meslek lisesi çocuk gelişimi ve eğitimi bölümünü bitirmiş olma şartı aranmaktadır.
Gidebileceği Üniversite ve Yüksek okullar
A. ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ
Çocuk gelişimi ve eğitimi ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların hangi yaş düzeyindeki çocuklara ve gençlere kazandırılacağı hakkında bilgi veren, çocuğun tüm gelişimlerini destekleyen (fiziksel, psiko-motor, zihinsel, dil, sosyal ve duygusal), plan yapan, uygulayan, insan ilişkileri ve empatiye önem veren, çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi sahibi olan, özel eğitime muhtaç çocukların gelişimlerine ve uyumlarına yardımcı olan; drama, basit beden eğitimi hareketleri, müzik çalışmaları, sanat ve ana dili etkinlikleri yapan, çocukları tanıma tekniklerini uygulayan bir alandır.
Meslek elemanları, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Anadolu kız meslek ve kız meslek liseleri, ilköğretim okulları ile resmî ve özel kurumların kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı, gibi Erken Çocukluk Eğitim Kurumlarında, Rehabilitasyon Merkezlerinde ve çocuk kulüplerinde çalışabilirler.
Erken çocukluk yılları (okul öncesi eğitim ) çocuğun gelişiminin en hızlı olduğu dönemdir. Kadının çalışma hayatına atılması ve okul öncesi eğitimin öneminin giderek daha da anlaşılması nedeniyle alan hızla gelişmiş, bu da okul öncesi eğitim kurumlarına olan talebi artırmıştır. Bu kurumlarda görev alacak nitelikli ve iyi yetişmiş eleman ihtiyacı da gün geçtikçe önem kazanmaktadır.
B. ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER
Erken Çocuklukta Öğretmen Yardımcılığı Özel Eğitimde Öğretmen Yardımcılığı Bu alan altında ayrıca bakıcı annelik ve yardımcı elamanlık meslekleri de bulunmaktadır.
ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖĞRETMEN YARDIMCISI
Tanımı Erken çocukluk öğretmen yardımcısının sahip olduğu, çocuğun gelişim ilkelerine uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma yeterliklerine sahip nitelikli kişidir.
ÖZEL EĞİTİMDE ÖĞRETMEN YARDIMCISI
Tanımı Özel eğitimde öğretmen yardımcısının sahip olduğu, özür grubuna uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma yeterliklerine sahip nitelikli kişidir.
ERKEN ÇOCUKLUKTA VE ÖZEL EĞİTİMDE ÖĞRETMEN YARDIMCISININ GÖREVLERİ
- Plan yapmak, uygulamak.
- Mesleğiyle ilgili programlama yapma.
- Fiziksel ortamın güvenliğini sağlamak.
- Çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak.
- Öz bakım becerilerini geliştirmek.
- İnsan ilişkileri ve becerilerini geliştirmek.
- Sosyal gelişimi desteklemek.
- Bilişsel gelişimi desteklemek.
- Psiko-motor gelişimi desteklemek.
- Türkçe dil gelişimine yardımcı olan etkinlikler hazırlamak.
- Duygu ve düşüncelerini ifade edebilmelerine yardımcı olmak.
- Özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların gelişimine yardımcı olmak.
- Çocuğun cinsel kimliğini tanımasına destek olmak.
- Animasyon çalışmalarını yapmak ve rehberlik etmek.
- Organizasyon yapmak.
- Yaparak yaşayarak öğrenmeyi desteklemek.
- Çocukları tanıma tekniklerini uygulamak.
- Mesleki eğitimle ilgili etkinlikleri takip etmek.
- Çocukların duygu ve düşüncelerini ifade edebilmelerine yardımcı olmak.
C. MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER
Erken çocukluk eğitim kurumların da öğretmen yardımcısı olmak isteyenlerin; alan bilgisine sahip görme, işitme problemi olmayan Türkçeyi doğru kullanan, görgü kuralarını bilen ve uygulayan, fiziksel ve ruhsal yönden sağlıklı olan, el ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen, yaratıcı, araştırıcı, gelişime açık, iletişim becerisine sahip, ekip çalışmasına uygun, hoşgörülü, iş disiplinine sahip, planlı, organizasyon yapabilen, pratik, problem çözme becerisine sahip, sabırlı kimseler olmaları gerekir. Bu elemanların ayrıca çocuğun kişisel özelliklerinin ve yeteneklerinin ortaya çıkmasına yardımcı olması gerekir.
D. ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Erken çocukluk eğitim kurumlarında öğretmen yardımcısı çalışmalarını hem kapalı hem de açık alanda yapar. Öğretmen yardımcısı görevini yaparken diğer çalışanlarla iş birliği ve eş güdüm hâlinde olur. Çocukları seven, sabırlı ve yaratıcı kişiler bu meslekte mutlu olurlar.
E. İŞ BULMA İMKÂNLARI
Kamu kuruluşlarına bağlı kreşlerin, özel yuva ve anaokullarının, gündüz bakım evlerinin artmasıyla birlikte çalışma alanı genişleyen bir meslektir. Kız meslek lisesi çocuk gelişimi ve eğitimi mezunları, kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı rehabilitasyon merkezleri ve çocuk kulüplerinde öğretmen yardımcısı olarak görev yapmaktadırlar. Özel kreşlerde çalışan çocuk bakıcılarında kız meslek lisesi çocuk gelişimi ve eğitimi bölümünü bitirmiş olma şartı aranmaktadır.
F. EĞİTİM VE KARİYER İMKẬNLARI
Gidebileceği Üniversite ve Yüksek okullar
Anadolu kız meslek ve kız meslek liseleri,
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanından mezun olanlar,
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi,
Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği,
Okul Öncesi Öğretmenliği (Açık Öğretim) ,
İşitme Engelliler Öğretmenliği,
Görme Engelliler Öğretmenliği,
Zihinsel Engelliler Öğretmenliği,
Üstün Zekalılar Öğretmenliği,
Sosyal Hizmetler Yüksek Okulu bölümlerini tercih edebilirler.
Lisans eğitim süresi 4 yıldır.
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi bölümünden mezun olanların,özel okullar ve devlet okullarında, okul öncesi eğitim kurumlarında, çocuk kulüplerinde, Anadolu kız meslek ve kız meslek liselerinde çalışma olanağı vardır.
Bu bölümden mezun olanlar hastanelerin çocuk oyun odalarında, oyuncak sanayisinde, ana çocuk sağlığı merkezlerinde fiziki ve ruhsal gelişimin izlenmesinde danışman, televizyon ve radyo çocuk program yapımcısı, çocuk kitapları hazırlamada danışman olarak çalışabilirler. İsteyen öğrenciler üniversitelerde lisans üstü eğitim alabilirler.
Mesleki Eğitim Merkezleri çıraklık eğitimi uygulama kapsamına alınan illerde ve meslek dallarında aday çırak, çırak, kalfa ve ustalara eğitim vermek ve çeşitli meslek kursları açmak suretiyle sanayinin ihtiyaç duyduğu nitelikli ara insan gücünü yetiştirmek amacıyla açılan eğitim kurumlarıdır.
Halk Eğitimi Merkezleri yaşam boyu öğrenme perspektifi içerisinde her zaman ve her yerde uygulanabilecek yaygın eğitim programları ile her yaş ve düzeyde bireylere eğitim sunmaktadır.
Mesleki Eğitim Merkezlerinde, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanında eğitim verilmektedir. Modüler programlarla meslek liseleri arasında paralellik sağlandığından dolayı yatay ve dikey geçişler olabilecektir.
MEVCUT DALLAR
Okulumuz da Erken Çocukluk dalında eğitim verilmektedir
ÖĞRETMENLERİMİZ
Alan Şefi, Nermin YAZICI
Diğer alan öğretmenleri,
Sultan TEMELLİ
Aynur ÖZBULUT
Filiz KAPA
Aygül Kaymak ÖZDEMİR
ATÖLYELERİMİZ
Okulumuzda 1 eğitim atölyesi mevcuttur.