T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ANKARA / ALTINDAĞ - Yıldırım Beyazıt Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

Yiyecek-İçecek Hizmetleri Alanı

Yiyecek ve içecek hizmetleri olan otel, restoran, kafeterya, bar, pastane, toplu beslenme kurumları, vb. yerlerde hijyen ve sanitasyon kurallarına uygun olarak yiyecek ve içeceklerin servise hazır hale getirilip müşteriye sunulduğu hizmet alanıdır.

Turizm sektöründeki gelişmelerin yanı sıra, toplumdaki sosyo-kültürel ve ekonomik değişimler; insanların birçoğunun ev dışında hazırlanmış yiyeceklerle beslenmelerine ve yiyecek içecek hizmetleri alanının hızla gelişmesine sebep olmuştur.

Yiyecek içecek hizmetlerinin sunulduğu yerlerde besinlerin hazırlanması ve servisinde görevli olan personelin mutfak hijyeni konusunda eğitimli ve bilgili olması hem hizmet verilen yerin kalitesi ve sürekliliği hem de tüketici sağlığının korunması açısından çok önemlidir. Küçük bir ihmal yüzlerce insanın sağlığını bozarak besin zehirlenmelerine yol açabilmektedir.

Ülkemizde yiyecek içecek hizmetleri alanında faaliyet gösteren pek çok işletme vardır. Kamu ve özel sektörde çalışanlara yemek servisi yapılan mutfakların yanı sıra çeşitli fabrikalar, işyerleri, restoranlar, oteller, barlar, fastfood tüketimi yapılan yerler vb. bunların içinde yer alır.

 

 ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER

  • Aşçılık
  • Pastacılık
  • Servis elemanlığı(Garson)
  • Barmenlik/Barmaid
  • Hostluk/Hosteslik

 

Bu meslek elemanlarının dışında Sos Aşçısı, Sıcak Yemek Aşçısı, Soğuk Yemek Aşçısı, Kahvaltı Aşçısı Baklavacı, Börekçi, Pizzacı, Muhallebici, Yufkacı, Hamurkar Kasap,,Bar Kaptanı, Şarap Servis Elemanı, Tranşör, Kahveci Güzeli, Komi, Bulaşıkçı gibi meslekler bulunmaktadır. Host/Hosteslik meslek dalında da Uçak Hostesi, Yer Hizmetleri Hostesi, Tren Hostesi, Otobüs Hostesi, Fuar/Kongre Hostesi meslekleri yer almaktadır.

 

MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER

 

Aşçı olmak isteyenlerin; yiyecek-içeceklerle ilgili konulara ilgi duyan, bedence güçlü ve sağlıklı, tat ve koku alma duyumları gelişmiş, temiz, titiz, dikkatli, sorumluluk sahibi, eli çabuk, hızlı hareket edebilen, bir işi planlama ve uygulama yeteneğine sahip, iş güvenliğine dikkat eden, bulaşıcı hastalığı olmayan, mesleki eğitim almış olması gereklidir.

Pastacı olmak isteyenlerin; bedence güçlü ve sağlıklı, tat ve koku alma duyumları gelişmiş, temiz, titiz, dikkatli, sorumluluk sahibi, el ve parmak becerisine sahip, estetik görüşü olan ve yeni ürünler geliştirebilen, iş güvenliğine dikkat eden, bulaşıcı hastalığı olmayan, mesleki eğitim almış olması gereklidir

Servis elemanı olmak isteyenlerin; uzun süre ayakta çalışabilecek kadar bedence sağlam ve dayanıklı, iş disiplinine sahip, mesleği ile ilgili etik ilkelere bağlı, güler yüzlü, saygılı, kibar, dışa dönük, insanlarla iyi iletişim kurabilen, insanların istek ve duygularını anlayabilen, ikna etme yeteneğine sahip, sabırlı, görgü ve protokol kurallarını bilen, etkili ve güzel konuşan, dikkatli, temiz, titiz, düzenli, mesleki eğitim almış olması gereklidir.

 

TANIMI

Yiyecek-İçecek Hizmetleri alanı altında yer alan dalların yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır. Yiyecek-İçecek Hizmetleri alanı altında yer alan mesleklerde, sektörün ihtiyaçları ve hizmet sektöründeki gelişmeler doğrultusunda, mesleki yeterlikleri kazanmış nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

 

MUTFAK


Tanımı: Mutfak araç, gereç ve ekipmanlarını kullanarak, hijyen ve sanitasyon kurallarına uygun yiyecek üretimi yapma ve servise hazır hâle getirme yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. 
Amacı: Aşçılık mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

 

Bölümde başarılı olmak için gereken özellikler, ilgi ve yetenekler: 
• Yiyecek-içeceklerle ilgili konulara ilgi duyan, 
• Bedence güçlü ve sağlıklı, 
• Tat ve koku alma duyumları gelişmiş, 
• Temiz, titiz, dikkatli, sorumluluk sahibi, 
• Eli çabuk, hızlı hareket edebilen, 
• Bir işi planlama ve uygulama yeteneğine sahip, 
• İş güvenliğine dikkat eden, 
• Dışa dönük, insanlarla iyi iletişim kurabilen, insanların istek ve duygularını anlayabilen, 
• Meslekî eğitim almış kimseler olması gereklidir.

 

Staj durumu 
Her okul, İşletmelerde Beceri Eğitimi dersinin içeriğini, ağırlıklı olarak dala ait modüller olmak üzere, bölgesel özellikler ve sektörün beklentilerini yansıtacak modüllerden oluşturur. Ancak bölgesel özellikler ve sektör beklentilerini yansıtacak modüller programda yer almıyorsa, yeni modül içerikleri hazırlanarak programa eklenir. Dersin içeriği; sektör temsilcileri, okuldaki koordinatör öğretmenler ve alan öğretmenlerinin kararı ile planlanarak uygulanır.

 

İş olanakları 
Yiyecek İçecek Hizmetleri alanından mezun olan öğrenciler, seçtikleri dal/meslekte kazandıkları yeterlikler doğrultusunda; 
1. Konaklama işletmelerinin yiyecek içecek ünitelerinde, 
2. Pastanelerde, 
3. Kurum mutfaklarında, 
4. Kafeterya, bar ve restoranlarda, 
5. Yemek fabrikalarında, 
6. Ulaşım araçlarının yiyecek içecek ünitelerinde 
7. Fuar/kongre, otobüs/tren, havayollarının yer hizmetleri ve uçaklarda vb. yerlerde çalışabilirler

 

EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI

Meslek eğitimi, meslek liselerinin Yiyecek İçecek Hizmetleri alanında diploma programında verilmektedir. Lise öğrenimlerini bu alanda tamamlayan öğrenciler, ÖSS'de başarılı oldukları takdirde dört yıllık fakültelerin (lisans) ilgili bölümlerine girebilecekleri gibi, sınavsız geçiş hakkından yararlanarak iki yıllık meslek yüksekokullarına (ön lisans) da devam edebilirler. Meslek yüksekokullarını başarıyla bitirenler, ÖSYM tarafından yapılan dikey geçiş sınavında başarılı oldukları takdirde, alanları ile ilgili dört yıllık fakültelerde de öğrenim görebilirler.

 

Bu Alanla İlgili  Okuyabilecekleri Meslek Yüksekokulları
• Aşçılık
• Et Endüstrisi
• Endüstriyel Tavukçuluk 
• Ev İdaresi (Açık Öğretim)
• Gastronomi ve Mutfak Sanatları 
• Gıda Teknolojisi
• Hazır Yemek ve Aşçılık
• Kanatlı Hayvan Yetiştiriciliği 
• Meyve ve Sebze İşleme
• Süt ve Süt Ürünleri
• Tavukçuluk
• Zeytin Endüstrisi 
• Turizm ve Otel İşletmeciliği
• Turizm ve Otel İşletmeciliği (Açık Öğretim) 
• Turizm ve Seyahat İşletmeciliği
• Un Üretim Teknolojisi
• Yağ Endüstrisi

 

Bu Alandaki Dört Yıllık Fakülteler 
• Aile Ekonomisi ve Beslenme Öğretmenliği 
• Aile ve Tüketici Bilimleri Öğretmenliği 
• Beslenme ve Diyetetik (Sağlık Teknolojisi Yüksekokulu) 
• Beslenme ve Diyetetik (Sağlık Y.O.) 
• Aile ve Tüketici Bilimleri 
• Otelcilik ve Turizm Öğretmenliği 
• Konaklama İşletmeciği (Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Y.O.) 
• Seyahat İşletmeciği (Turizm ve Otelcilik Y.O.) 
• Seyahat İşletmeciği ve Turizm Rehberliği (Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Y.O.)

 

Yüksekokul ve üniversiteden mezun olacakların unvanı, çalışma alanları ve iş bulma olanakları 
Yüksekokuldan mezun olanlar tekniker unvanıyla anılmakta ve yine sektörde kendini geliştirdiği sürece profesyonel çalışma koşullarına ulaşabilmekte, ayrıca memur alımlarında da lise mezunlarına göre daha avantajlı durumda olmaktalar. Hizmet sektöründe marketler, yemek fabrikaları, pastaneler vb. yerlerde de kalite kontrol elemanı olarak çalışabilir, ayrıca Teknik Liselerde ve Kız Meslek Liselerinde branş öğretmenliği yapabilmekteler.

 

 

MEVCUT DALLAR

Okulumuz Mutfak Dalı´nda eğitim vermektedir.


ÖĞRETMENLERİMİZ


Alanımızda 1 Alan şefi, 0 Atölye şefi olmak üzere toplam 1 öğretmen görev yapmaktadır.

 Alan Şefi,    Mehmet DALYAN

Atelye Şefi, 

 


ATÖLYELERİMİZ

Okulumuzda 2 eğitim atölyesi ve 1 üretim atölyesi mevcuttur.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 26.12.2012 - Güncelleme: 24.12.2019 16:34 - Görüntülenme: 2059
  Beğen | 1  kişi beğendi